Nyt on TOKOura korkattu, vaikka tulos ei nyt niin hieno ollutkaan...Laitan tähän kuitenkin seli-seli-selitykset! :)  Edit: Lisäsin kuvia, kuvaajat: Outi Heikkilä-Toni, Leena Kostamo, ja Nina ?? (ei nyt muista Ninan sukunimeä tähän hätään ;-).

KEMIJÄRVI 23.8, tuomari Veijo Kinnunen

1861717.jpg

LUOKSEPÄÄSTÄVYYS 10: oikein hienosti istui mun sivulla ja möllötti tuomaria pitkin nenän vartta kun tuli silittelemään kesken sivullaolon ;-)

PAIKALLAOLO 9: meni hyvin maahan, tosin kiepautti heti lonkkaasentoon. Oli paikalla ihan kivasti ja kattoi melkolailla kokoajan minua, vaikka heti alussa vieressä ollut koira lähti omalta paikaltaan. Mutta nousi ylös sivulle vasta toisella käskyllä....

1861726.jpg

1861729.jpg


SEURAAMINEN TALUTTIMESSA 8: tuomari sanoi että olisi ollut 10 muuten, mutta ei istunut pysähdyttäessä...mun mielestä ei mitään parasta seuraamista muutenkaan, vähän väljää vaikka kontakti pysyikin aivan koko ajan, mutta paikka "vähän" haki.

1861719.jpg

1861721.jpg

1861722.jpg

1861723.jpg

1861730.jpg

1861732.jpg

SEURAAMINEN VAPAANA 7: aivan kauheaa, vaikka edelleen kontakti oli tiukka, mutta muuten...

LIIKKEESTÄ MAAHANMENO 0: istui tämän. Ja minä en tajunnut heti antaa uutta käskyä, vaikka eipä sillä mitään väliä, siispä 0.

LUOKSETULO 8,5: istui vinoon eteen, muuten ok.

LIIKKEESTÄ SEISOMINEN 7: tämä oli hassu...mulla on Kipelle sellanen pikku virittäminen mistä se tietää, että nyt on seisominen. Eli olen jättävinäni takapalkan. No lähdettiin liikkeelle ja noin 5 metrin jälkeen Kippe jäi seisomaan kuin nakutettu -ilman käskyä. Eli ennakoi hieman...(ei ole ikinä tehnyt treeneissä tätä)

HYPPY 0: eli ei hypännyt ekalla käskyllä vaan möllötti mua. Varmuudeksi annoin seuraavalla tuplakäskyn, eli suullinen ja käsi -joten tästä 0, mutta hyppäsi kuitenkin. Tämä on vaikeaa, kun agilitystä Kippe on tottunut että ohjaajakin liikkuu ja sitten ihmettelee kun mä seison kuin pökkelö...Mutta tämä olikin odotettavissa.

KOKONAISVAIKUTELMA 9: tämä laski ysiin, koska vähän vähän käytin noita ennakkovirittelyjä ja palkkasinkin melko riehakkaasti. Mutta tuomari sanoi että muuten olisi ollut 10, koira tosi hyvin kontaktissa.

Tokoura siis korkattu, vaikka tulos olikin mitä oli. Se oli kuitenkin oikeudenmukainen ja varmasti kertoi totuuden tämän hetkisestä tilasta.

SELITYKSET :)

Itse ajattelin heti jo ekassa seuraamisessa, että voi hitsit, koira on nyt tositosi väsynyt ja siksi niin nuutuneen hidas. Eli kun normisti edistää, niin nyt melkein jäi taakse. Suorituksen jälkeen soitin Päiville, ja puhelun jälkeen mietin uudelleen, että Päivi taisi olla oikeassa. Koira luultavasti muuttui hitaaksi rauhoitellessaan minua -tönkön kankeaa ja oudosti käyttäytyvää mammaa.....varmasti epävarmuuskin tarttui koiraan.

En ole koskaan edes ajatellut, että Skippy voisi ottaa häiriötä minusta. Ympäristön ja kaiken ulkopuolisen jättää noteeraamatta eikä ota siitä paineita, MUTTA yllättävästi onkin tosi tarkka mun suhteen, eli kun minä olen epänormaali, niin koirakin käyttäytyy erilailla kuin esim. treenitilanteessa.

Tässä on nyt se vaikeus, että mun pitää käyttäytyä ja toimia myös kisoissa niin kuin treeneissä -tai vaihtoehtoisesti muuttua treeneissä paskajäykäksiheinäseipäännielleeksitylsimykseksi. Kumpi parempi?! Ehkä vaan sitkeästi käydään kisoissa, että minä saan kokemusta ja opin toimimaan koiraa kohtaan reilusti.

Mutta muuten luulen että Kippe kummastelua lukuunottamatta viihtyi kehässä, ainakin yritin kovasti kehua ja kannustaa sitä. Ja se tuli ihan luonnostaan, sillä tulos ei mua harmittanut pätkääkään, oikeasti! Olen siihen tosi tyytyväinen, että Skippy ei nuoresta iästään huolimatta yhtään paineistu ympäristöstä, ei vieraasta kentästä, ei yleisöstä, ei muista koirista, ei liikkeenohjaajasta tms., vaan pitää kontaktin ihan jatkuvasti ja tavallaan näkee vain mut. Eli yhteistyö sinällään sujuu, kunhan vaan molemmat haetaan kokemusta ja ehkä treenataankin lisää! ;-) 2 viikon päästä uudelleen omalla Heinolan kentällä.